Sunday, August 7, 2011

Lammas suden vaatteissa

Katsoin täällä Ruotsissa erään opetuspedagogin luennon, Lotta Abrahamsson on hän nimeltään ja hänellä on sekä ADHD että AS. Ohjelman nimi on "ADHD - hjälp hur gör man?" (ADHD - apua, mitä tehdä?")
Se oli hyvin raskasta katseltavaa, koska tunsin tilanteet joista hän puhui, ja samalla helpottavaa, koska se selitti asioita joita olen vain kummastellut aikaisemmin.

Olen mukana MISAn toiminnassa ja sain kesäksi kotitehtäväksi lukea aspi-informaatiota. Teksti on täynnä kummallisia konsepteja, kuten "theory of mind" (mielen teoria) ja "central coherence" (keskeiskoherenssi?). Ei niinkuin tarkoita yhtään mitään. Vasta kun Lotta esitti esimerkkejä "oikeasta elämästä", ymmärsin.

Minä, esimerkiksi, yllätyn todella, kun huomaan että ihmiset reagoivat eri tavalla kuin minä. Olen ollut hyvin aktiivinen keskusteluryhmissä, varsinkin ihmisoikeuskysymyksiä käsittelevissä sellaisissa, ja jokaikisessä ihmiset olettivat minulla olevan joitain kummallisia taka-ajatuksia.
En voinut mitenkään olla huolissani sekä Palestiinalaisten että Israelilaisten ihmisoikeuksista, koska nähtävästi yhden ryhmän oikeudet sulkevat pois sen toisen ryhmän oikeudet... Ajatus, että molemmat ihmisryhmät asuttaisivat samaa maatilkkua, asuen naapureina, kunnioittaen toisiaan, niinkuin suomalaiset ja ruotsalaiset ovat tehneet vuosisatoja, ei mahdu ihmisten päähän... Ihan välttämättä pitää toisen ihmisryhmän hallita toista, jos asuttavat samaa maata. Että palestiinalaiset kutsuisivat maataan Palestiinaksi, ja juutalaiset Israeliksi, vaikka hallinnollisesti ja maantieteellisesti kyse on samasta maasta, ei ole edes mahdollisuus. Sitä on PAKKO kutsua jommaksi kummaksi. Että me Suomessa olemme selvinneet ihan hyvin kutsumalla maata suomeksi Suomeksi ja ruotsiksi Finlandiksi, eikä siitä mitään kummia ole johtunut, ei vain mene näille ihmisille päähän. Ja vaikka selitän, eivät ymmärrä. Minulla on PAKKO olla jotain muuta mielessäni...
No, ei ole. Minulla on Aspergeri, ei siinä nyt tule mieleenkään olla viekas ja manipuloiva. Miksi pitäisi? Kyllähän kaikki puhetta ymmärtää, ja itsestään selviä ja järkeviä ajatuksia kannattaa. Eikö? Ja koska kaikki välkitämme ihmisoikeuksista, eikä voi välittää vain tiettyjen ihmisten oikeuksista, ja olla välittämättä toisten ihmisten oikeuksista, niin puhallamme samaan hiileen, on samat tavoitteet... vai mitä?
Ei.
Enkä ollenkaan käsitä millä tavoin sinun työsi sabotoiminen auttaisi minun työtäni, koska kyllä tähän maailmaan mahtuu monta yrittäjää, tavoitetta ja ihmisoikeudet voi saavuttaa monella eri tavalla... mutta nähtävästi siitä on jotain hyötyä sitten, koska nämä "ihmisoikeuksien puolustajat" levittivät kaikenlaista juttua minusta kulisseissa, sanoivat päin naamaa, etteivät voi keskustella kanssani, koska olen sitä ja tätä, mitä en ole... jos olet lukenut Mark Twainin selvityksen siitä kerrasta kun yritti poliitiikassa... Kunnon mies ennen kuin meni mukaan politiikkaan, sen jälkeen murhapolttaja, juoppo ja ties vaikka mitä. Minäkin olin kunnon nainen ennen kuin menin mukaan välittämään ja keskustelemaan siitä kuinka voisimme parantaa ihmisten oloa maailmassa, nyt olen natsi, rikollinen, valehtelija ja alaikäisten parittaja yhdessä mieheni kanssa... (Epäilemme muuten että hänellä on AS myös.)

Kai tämä sitten on sitä "mielen teoriaa". Minä kun luulin sen ihan itsestään selväksi, että kaikilla ihmisillä on omat ajatuksensa, tunteensa, reaktionsa ja syynsä reagoida miten reagoivat, mutta se ei nähtävästi toimi käytännön tasolla. Siis tiedän, en ymmärrä mitä se tarkoittaa. "Hauki on kala, hauki on kala..." taas kerran.

Kaipa oli sitten "vihaan Sannaa" klubi jo silloin kun olin koulussa. En tietenkään tiedä. Minua kiusattiin kymmenvuotiaasta lähtien, eikä ihmiset puhuneet minulle oikeastaan mitään lukiossa. Nyt tiedän, siitä ihmisoikeuskeskusteluryhmästä, että on olemassa ainakin yksi ihminen, joka vihaa minua kuin ruttoa... en ollenkaan ymmärrä miksi. Olen kysynyt, eikä hän vastannut. En tiedä miksei. Tarjoiduin selvittämään asian, koska kokemukseni mukaan moisissa äärimmäisissä reaktioissa on AINA kyse väärinymmärryksestä, tarjouduin pyytämään varauksetta anteeksi, kunhan vain ymmärrän syyn hänen vihaansa, mutta hän kieltäytyi jyrkästi edes puhumasta kanssani. Sai vain hepulin viisi vuotta tapahtumien jälkeen, kun näki nimeni toisessa keskustelussa ja kiljui kuinka vihaa minua. Eikä edelleenkään suostu selittämään, edes sille yhteiselle ystävälle, miksi. Mitenkä edes voisi yrittää ymmärtää moisia ihmisiä?
Joka tapauksessa, ei minulla ollut aavistustakaan, miksi minua kiusattiin. Viiden vuoden jälkeen tulin siihen lopputulokseen, että se johtuu siitä, että olen ruma, haisen (minulla on vaikeuksia itseni pesemisen kanssa, ja se, ettei meillä ollut juoksevaa vettä kymmeneen vuoteen - juuri kouluaikani - ei parantanut asiaa), ja lihava. (Minä olin urheilija nuorena, ja minulla on leveä selkä ja rintakehä, joten painoin hiukan enemmän kuin koulutoverini, enkä mahtunut heidän vaatteisiinsa). Vasta lähes kolmikymppisenä tajusin, ettei tuo pidä paikkaansa ollenkaan! En ollut ruma, lihava enkä haissut koulussa. Joten, mistä se johtui?
Vasta kun katsoin luennon, tajusin, että se johtui siitä, etten "puhunut kieltä".

Ihmiset ovat eläimiä, ja huomaavat kyllä kun joku ei käyttäydy "normaalisti" sosiaalisesti. Jos "normaali" ihminen käyttäytyisi kuin minä, tavallisesti syynä olisi se, että se piilottelee jotain, valehtelee, ja todennäköisesti jotain, joka vahingoittaa ryhmää. Siis eläin ihmisessä reagoi epäluuloisesti ja vihamielisesti, ja rajoittaa kanssakäymistä tämän oudon yksilön kanssa suojellakseen ryhmää siltä salaisuudelta. Eläin ihmisessä sanoo, ettei tuohon voi luottaa, että se näyttää lampaalta, haisee lampaalta, muttei käyttäydy kuin lammas, eikä aina kuulostakaan ihan aidolta, joten se varmaan on susi. Meillä oli lampaita kun olin pieni ja aina välillä muut lampaat juoksivat sitä ainoaa mustaa lammasta karkuun, koska eivät tunnistaneet sitä lampaaksi. Lampaat olivat valkoisia, koirat mustia, koirat olivat vaarallisia ja niitä piti välttää...
Joten - minua kiusattiin koulussa, koska OLEN "alien". Se ei ollut minun vikani, eikä heidän vikansa. Me kaikki teimme parhaamme, ja se ei vain toiminut. Kuin yrittäisi kirjoittaa PCltä Macin kirjoittimella. Ei onnistu.
Ikään kuin nuoret sitä ymmärtäisivät. Nyt voin sen ymmärtää, ja pystyn pääsemään eroon ainakin niistä lapsuuden traumoista.
Joo... oikeastaan siis päinvastoin. "Normaalit" on susia, ja AS-ihmiset lampaita suden vaatteissa. 
"Koska Marty oli juuri valittu lauman johtajaksi, hän päätti kertoa muille totuuden."

No comments:

Post a Comment